Oszustwo na Allegro - jak odzyskać pieniądze?

Lubię kupować na allegro - wszystko w jednym miejscu, wiele oryginalnych, oficjalnych sklepów, sprzedających często taniej niż gdziekolwiek indziej, a do tego sporo licytacji. No i z tymi ostatnimi zazwyczaj zaczynają się schody. Generalnie na Allegro kupowanie jest bezpieczne, a zamówione przedmioty dochodzą do odbiorcy. Niestety, nigdy nie ma pewności, kto siedzi po drugiej stronie i raz na te kilka-kilkadziesiąt zakupów może trafić się nam jakiś oszust.

Mimo tego, że jest wiele sposobów, by ustrzec się przed nieuczciwym sprzedawcą, wciąż na grupach można trafić na posty w stylu "zostałem oszukany na Allegro co robić" - ech, zacznijmy od początku, tj. od bezpieczeństwa.

Jak uniknąć oszustwa na allegro?

Po pierwsze kupując na allegro, jak na każdym innym portalu zachowajmy zdrowy rozsądek. Oryginalna torebka Hermes Birkin nie może kosztować 300zł, nawet jeśli jest powystawowa czy z drugiej ręki. W wielu sytuacjach cena może być dla nas sygnałem ostrzegawczym.

Zapobiegaj

Przed zakupem warto przeczytać dokładnie opis produktu, przejrzeć zdjęcia, a w razie wątpliwości wysłać dodatkowego maila do sprzedającego.

Zawsze należy też zapoznać się z opinią o sprzedającym oraz sprawdzić czy na profilu sprzedawcy mamy dodatkowe informacje o zakupach, może ma status super sprzedawcy.

Nigdy nie należy wysyłać pieniędzy poza Allegro. Najlepiej wybierać płatność online lub przelewem na dane poddane na Allegro. Jeżeli sprzedający podaje konto bankowe na boku, w prywatnym mailu czy w inny sposób obchodzący bezpieczny system płatności, powinno to wzbudzić wasze podejrzenia!

Dodatkowo unikam kupowania nawet jeśli w prywatnej wiadomości sprzedawca poleca zakup przez jego własny sklep online, gdzie np. na hasło "allegro" jest dodatkowe 5% zniżki.

Płatność przez Allegro jest warunkiem tego, by w razie zwrotu czy oszustwa Allegro oddało wam pieniądze!

Zawsze zachowuj dowód wpłaty (przy płatności online nie ma problemu, ale jeśli używasz przelewów pocztowych, to koniecznie zachowaj pokwitowanie, aż do otrzymania przesyłki)!


Informacje o bezpiecznych płatnościach pojawiają się przy ofertach, warto więc wiedzieć jak działa program ochrony kupujących.

Program ochrony kupujących - jak działa?

Kupiliśmy przedmiot. Czekamy, czekamy, a nasza utęskniona paczka nie przychodzi. Sama taką sytuację odczułam na własnej skórze. Po 6 tygodniach od zakupu nadal nie otrzymałam paczki. Już żartowałam, że pewnie jeszcze nie wyprodukowali mojego płaszcza w Chinach. Jednak wystarczyło otworzyć spór, aby sprzedająca szybko sobie o mnie przypomniała i nienadanej paczce.

W takiej sytuacji możemy zgłosić Allegro, że zostaliśmy oszukani.

To samo, będzie nas dotyczyło, jeżeli produkt kupiony okazuje się być czymś zupełnie innym (niezgodne zdjęcia czy opis). Allegro nie tylko zwraca koszt produktu (do 10 tysięcy złotych), ale także koszt przesyłki (do 100zł) o ile korzystamy z systemu płatności na platformie (Allegro Finanse).

Program ochrony kupujących dotyczy zarówno rzeczy nowych jak i używanych, opcji kup teraz, czy licytacji. Także większość popularnych transakcji jest chroniona.

Jak zgłosić oszustwo na Allegro?

Czas odpowiedzieć na wyjściowe pytanie: co robić?
Jeżeli chodzi o czas, to oszustwo na Allegro możemy zgłosić od 2 tygodni do 180 dni. Mamy więc prawie pół roku po zakupie, aby wskazać nieuczciwego sprzedawcę i skorzystać z rekompensaty.

1. Pierwszym krokiem jest załatwienie sprawy polubownie. Spróbujmy uzyskać od sprzedającego odpowiedź co jest z naszym zakupem (numer przesyłki jeśli zaginęła, lub wyjaśnienie jeśli produkt dotarł inny / uszkodzony).

2. Po dobroci nic nie możemy wskórać :(
A więc jednak, stało się, spotkało Cię oszustwo na allegro? Czas na zawiadomienie Policji!
Robimy to my sami (jeżeli otrzymaliśmy produkt niezgodny z opisem) lub zajmie się tym Allegro, jeżeli sprzedający nie wysłał nam paczki.

3. Uzupełniamy formularz na stronie Allegro załączając dowód wpłaty.

4. Czekamy do 30 dni na rozpatrzenie naszego wniosku.

Proste prawda?

Jakie są wasze doświadczenia z Allegro? Czy spotkaliście się kiedyś z oszustwem?

22 komentarze:

  1. Świetny post!
    Sama dużo kupuje na Allegro, bo jakoś niekoniecznie lubię chodzenie po sklepach. Póki co nie zdarzyła mi się żadna nieprzyjemna sytuacja, a zdarzało mi się zamawiać telefon. Mimo wszystko przydatny post, bo nawet nie wiedziałam, że można założyć spór i Allegro dba o klienta nawet pod tym kątem.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie zostałam oszukana w ten sposób ale to dlatego właśnie, że jestem czujna. Jednak licho nie spi i dobrze wiedzieć jak postępować w takich sytuacji. Dzięki za ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tylko, że ta ich ochrona kupujących tak kolorowo wygląda tylko w teorii. Jakieś 2 lata temu miałam sytuację że wylicytowałam na allegro spodnie, które były oznaczone jako nowe. Przyjechała do mnie para, która nowa nie była. Pozornie miała papierową metę przyczepioną, ale nosiła wyraźne ślady noszenia - wytarcie materiału w kroku, wychodzące nitki na szwach, zmechacenia na udach (takie typowe od prania / używania) widać że ktoś je ewidentnie nosił. Utworzyłam spór na allegro, że spodnie były używane, a sprzedane jako nowe, sprzedająca na to że ona wysłała nowe (pisałam w dniu otrzymania paczki tydzień od wygrania aukcji). Reakcja Allegro była taka że mamy to sobie same wyjaśnić, a sprzedająca powinna przyjąć zwrot. Sprzedająca znowu na to że na pewno celowo je zniszczyłam czy jakis inny absurdalny argument. Przez 3 miesiące się z nią kłóciłam, prosiłam o adres do wysyłki zwrotu etc. Po 3 mies laska przestała odpowiadać to samo zrobiła zresztą obsługa od strony allegro stwierdziła że mam iść na policję, bo to nie ich sprawa i zamknęli spór jako że nie można rozwiązać konfliktu.
    Także nie wierzę w te ich bezpieczne zakupy, może zwracają jak jak paczka jest zagubiona, ale przy oszustwie, sprzedaży produktów które nie leżą koło tego co jest na zdjęciu - mają to gdzieś ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to dziwnie brzmi z tą metką. Papierowa metka była na wstążece na agrafce tak jak to robią małe butiki czy lumpeksy

      Usuń
  4. Nigdy mnie nie oszukano na Allegro i mam nadzieję, że nigdy to nie nastąpi.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedys sporo kupowałam na allegro i na szczęście nigdy nie miałam żadnych problemów:) Pozdrawiam:*

    OdpowiedzUsuń
  6. Glupie pier..olenie ze allegro zwroci nic nie zwraca i jeszcze nie chce brac udzialu w odzyskaniu piedzy przez poszkodowanych i jeszcze przyzwala na to zeby legalnie cwaniacy nas okradali a na pytanie ochrona kupowania to idz se na policjie my nic nie mozemy zrobic!!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety zostalam oszukana (jak wiele innych osob) przez sprzedawce Superportfel.pl - uwazajcie na niego!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja kupiłam ceramikę, która dotarła potłuczona. Pan odpisał, że serdecznie współczuje, ale nie poczuwa się do odpowiedzialności - jest to uszkodzenie powstałe w trakcie transportu, a w jego odczuciu paczka była zapakowana prawidłowo. Otóż nie była - ceramika wielkości słoika po ogórkach, owinięta cienką warstwą folii i kawałkiem papieru. Dodatkowo przesyłka wysłana pocztą nie nosiła żadnych oznaczeń, że jest towarem delikatnym. Założyłam spór ze sprzedającym, który był średnio zainteresowany sprawą, bo po prostu przestał odpisywać. Ochrona Allegro w takim przypadku jest żadna, bo dostałam informację, że skoro pan nie jest przedsiębiorcą, to faktycznie nie ponosi odpowiedzialności i że to ja (sic!) mogę ubiegać się o odszkodowanie od Poczty. Przepraszam, tylko czego tu dochodzić? Paczka zapakowana bezmyślnie, bez oznaczeń... poczta rozłoży ręce. Koniec końców poniosłam koszty towaru, który jest do wyrzucenia i transportu. Pan ma święty spokój i trochę pieniędzy w kieszeni.

    OdpowiedzUsuń
  9. OLX i ALLEGRO NIE ZWRACA PIENIĘDZY! tylko prosto na POLICJE!

    OdpowiedzUsuń
  10. 7lipca złożyłam zamówienie na Pampersy dla córci. Z mego konta od razu przelały się pieniądze za pampersy. Mam dowód wpłaty ale nie dostałam żadnego maila, że paczka zostanie wysłana i zero czego kolwiek związanego z mym złożonym zamówieniem.. Co mam zrobić aby odzyskać kasę..

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja zostałam oszukana w ten sposób że paczka nie doszła a pieniądze zostały wpłacone

    OdpowiedzUsuń
  12. Kupiłem program Adobe dostałem niewlasciwy kod co mam zrobić Telefon nie istnieje. Sprzedawca nie odp na mail

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja też zostałam oszukanaoszukana.Kupiłam wystawiony na allegro przedmiot przez MOTOPARTS MB Był wystawiony prawy blotnik przód do Nissana Primera za dzwoniłam do sprzedawcy z pytaniem czy może ma też i lewy blotnik zaraz mi oddzwonil że ma i żebym przeslala smsem dane to mi szybko wyśle.Oczywiście za 2 dni miałam ładne blotniki tak jak mówil ale nie do mojego Nissana Primera tak jak zamawialam tylko do Nissana Almera nawet bylo na nich napisane czerwonym pisakiem Nissan Almera.W ciagu 2 tygodni odeslalam te blotniki płacąc za wysylke i rezygnacje z umowy kupna i do dzisiaj nie odzyskalam zwrotu pieniędzy i nie odbiera odemnie telefonu mimo że dogadywal się że zwróci mi pieniądze. Uwazajcie na MOTOPARTS Sztylingowa

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Z pierwszej ręki wiem że ciężko odzyskać kase. Niestety, znam ludzi którzy brali kredyty gotówkowe online aby spłacić to co zaciągneli..

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajny poradnik, szczególnie w ostatnim czasie pożyteczny gdzie allegro pasożytuje nie tylko na klientach ale też na sprzedających..

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Adbox