Piszesz, piszesz i wciąż masz wrażenie, że nikt Twojego bloga nie czyta. Przychodzą nowe osoby, odchodzą, ale stałych czytelników bloga czujesz, że masz za mało.
Albo inaczej - właśnie uruchomiłaś swojego pierwszego bloga, napisałaś super tekst, ale nie wiesz jak sprawić, by od małego bloga stał się fajnym miejscem, na którym masz tę szczególną nić porozumienia z czytelnikami?
Jak promować bloga? Najważniejsze: stworzyć treści i wpisy.
Niby oczywiste, ale co dalej?Jak zdobyć więcej stałych czytelników obserwatorów bloga?
Zebrałam kilka 15 porad jak zwiększyć liczbę czytelników / obserwatorów bloga. Większość z nich przyda Ci się zupełnie na starcie. Gdy Twoje dzienne odwiedziny to 200, 500, 1000 odsłon dziennie. Z czasem będzie ich więcej, a użytkonicy będą do Ciebie wracać. Jeśli Twój blog rzeczywiście jest tak fajny jak o nim myślisz z czasem czytelnicy będą sobie wpisy polecać, a Twoja ciężka praca się zwróci.Uwaga! Kolejność ma znaczenie! Pierwsze pięć porad jest najważniejsze ;)
1. Napisz poradnik / kompendium
Post typu poradnik, kompendium, obszeny i przydatny post w temacie, na którym się znasz. To post, który jest wartościowy dla twoich czytelników, dla niego będą wracać. Powinen ich czegoś praktycznego nauczyć. Taki długi artykuł z serii jak coś zrobić, albo jakie masz doświadczenie w danym temacie.Nie chodzi oczywiście o post kulinarny "jak zrobić naleśniki?". Chociaż, jeśli byłoby to kompendium wiedzy o naleśnikach, rodzaje naleśników, jak sie je jada w różnych krajach, jak dobrać najlepsze składniki na naleśniki oraz jak prawidłowo smażyć naleśniki, by były idealne. To tak, to by był post kompendium ;)
Artykuł kompendium powinen być jak wspomniałam DŁUGI. Ciężko przekazać praktyczną wiedzę w kilku słowach. Dobrze by taki wpis miał min. 300, a najlepiej powyżej 500 słów. Super, jakby zawierał ilustracje, ale niekoniecznie.
Zainteresuj swoich czytelników odpowiadając na jakieś trudne pytanie np. Jak dobrać kozaki do sylwetki?
Dobrze, by na Twoim blogu pojawiały się takie wpisy chociaż raz na pół roku. Są czasochłonne, ale włożona energia w nie to inwestycja w całość bloga, którą odczujesz w większej liczbie komentarzy i większej liczbie obserwatorów bloga ;)
2. Pisz często i regularnie
O tym trąbi każdy na każdym rogu, ale sama wiem jak to jest. Ten blog ma tyle lat, a z regularnością oj różnie to bywa. Obecnie postawiłam sobie cele - przynajmniej 1 post na tydzień, chociaż idealnie by było 2/tydzień. Nie jestem wstanie powiedzieć Ci ile to jest często. Dla blogów specjalistycznych często, to aktualizacja co tydzień. Blogi modowe czy kosmetyczne często tzn. kilka razy w tygodniu wrzucają posta. Nie każdy post będzie artykułem, poradnikiem - kompendium, więc długością się nie martw. Posty możesz publikować znacznie krótsze, dotyczące świeżych informacji, albo krótkich uwag na temat życia. Mogą być to też inspiracje na jakie trafiłeś trafiłaś ostatnio. Ważne, by Twoi czytelnicy czuli, że mogą często zaglądać po nowości. Zaobserwowali, bo warto sprawdzać co u ciebie nowego :)Szczególnie na początku pisz często, by zapełnić bloga. Źle wyglądają nowiutkie, blogi na których po kilku miesiącach są trzy wpisy na krzyż.
Pisz na zapas i planuj posty. Wtedy, gdy nie będziesz mieć czasu nadal będą się publikować :)
Ja np. mam zapasowe posty - kilka już prawie skończonych, które opublikuję, gdy nie będę miała weny.
3. Twoja tematyka
Wybierz tematykę, w której dobrze się czujesz. Jeśli grasz na jakimś instrumencie regularnie pisz o swoich postępach, pokazuj co i jak robisz. Wybierając tematykę nie musisz się skupiać na tym, by blog był jedynie na ten temat. Człowiek nie jest monotematyczny. Ma wiele pasji i wiele rzeczy nas porusza, jednak dobrze mieć sprecyzowany temat. Użytkownicy wracają regularnie na blogi, które piszą o temacie ich interesującym. Możesz prowadzić blog o gotowaniu i dzielić się na nim też swoimi przemyśleniami oraz poradami dotyczącymi urody.
Jeśli umiesz wskazać 1, 2, 3 tematy super. Jeżeli sama nie wiesz o czym jest Twój blog to może być to znak, że Twój czytelnik też nie wie, dlaczego miałby u Ciebie zostać. Jest to porada dla nowych blogów im dłużej piszesz tym trudniej trzymać się jednego tematu.
4. Zadbaj o wygląd
Blog i czytelnik, to jak zawarcie znajomości - ważne jest pierwsze wrażenie. Możesz pisać sensowne, wartościowe rzeczy, ale jeśli twój szablon to czarne tło i żółte litery ciężko będzie przyciągnąć kogoś na stałe. Ważne, by treści były czytelne. Litery odpowiedniej wielkości (nie za duże i nie za małe, nie chcesz by Twój czytelnik potrzebował lupy), dobrze by tło było jasne.
Unikaj krzykliwych banerów na blogu i mrugających reklam. To źle wygląda i rozprasza podczas czytania. Twój pierwszy cel to czytelnicy potem zysk z reklam. Jeżeli nie będzie czytelników, to na reklamie nic nie zarobisz.
Jest naprawdę ogrom ładnych i darmowych szablonów, nawet domyślne blogerowe są miłe dla oczu. Skorzystaj z nich i nie przesadź z personalizacją. Nadmiar dodatkowych obrazków, przeróbek i elementów potrafi zepsuć gotową czytelną templatkę.
5. Komentuj innych
Nie chodzi o komentarze typu: "obs/obs" czy "ładne zdjęcia". Takie komentarze tak naprawdę nie wiele dają i nie sprawią, że Twój nick/blog zostanie zapamiętany.Zostawianie komentarzy to budowanie relacji z innymi blogerami i potencjalnie Twoimi czytelnikami. Skup się na blogach, które tematycznie są zbliżone do Twojego bloga. Komatarze zawsze pisz wartościowe, by ludzie byli zainteresowani tym co jeszcze możesz przekazać u siebie. Większość wtyczek do komentowania pozwala zostawić link, do bloga w nicku czy na profilu komentora - korzystaj z tego.
6. Polecaj innych, a będą też Ciebie polecać
To zasada wzajemności, którą można znać z offline, a sprawdza się też w internecie. Jeśli czytasz blogi i trafiasz na wpis szczególnie warty uwagi poleć go dalej! Możesz np. mieć cykl na blogu o artykułach, które polecasz w danym miesiącu.
Autorów wpisów taguj też w innych social mediach. Podziękuj im, że poświęcają swój czas na tworzenie wartościowych treści. W swoim poście napisz, dlaczego dany wpis polecasz. To wyróżnienie dla autora, pewnie chętniej wspomni, że znalazł się w Twoim zestawieniu. Ponadto pamiętaj, że będziesz pisać wpis poradnik / kompendium, wtedy może ktoś poleci twój artykuł jako ten wartościowy. Miłe, prawda?
Ponadto część blogów ma trackback/linkback - co znaczy, że jeśli ich oznaczysz autor dostaje powiadomienie, może pod postem udostępnić, że post ten jest polecany u . Podobnie jak w przypadku komentarza z innego bloga czytelnik może przyjść do Ciebie.
7. Zachęcaj do komentowania
Pod postem zadawaj pytania, poproś o polecanie lub poradę. To ważne, żeby czytelnicy czuli się częścią tego co robisz, że ich zdanie ma znaczenie. W komentarzach może też rozwinąć się ciekawa, wartościowa dyskusja.
Przykład: Prowadzisz bloga modowego. Zrobiłaś nowy zakup, który pokazujesz, ale nie masz pomysłu z czym go zestawić - zapytaj o to czytelników! Potem możesz stworzyć posta ze stylizacji zaproponowanych przez obserwatorów. We wpisie warto wspomnieć kto jest autorem danej stylizacji. Będzie to znak, że pamiętasz o swoich czytelnikach i mają dla ciebie znaczenie.
Pozwól zadawać sobie pytania i na nie odpowiadaj! Czytelnicy chętnie będą komentować, jeśli będą wiedzieć, że nie są to puste komentarze, tylko rzeczywiście udzielisz im pomocy.
8. Bierz udział w linkowych party
Linkowe party to wpis, w którym czytelnicy mogą samodzielnie dodać wpis, który polecają. Może być to ich wpis lub wpis z innego bloga na jaki się ostatnio natknęli. Bądź gospodarzem lub bierz udział w linkowych party.
Jest to forma, która aktywizuje obecnych czytelników na Twoim blogu. Z drugiej strony ty możesz zaprezentować się na innym blogu, dodać link do bloga w nowym miejscu i w ten sposób zdobyć nowych obserwatorów, którzy przyjdą zachęceni tematem.
9. Twórz posty kolekcje
Post kolekcja to kolejny typ posta koło kompendium i krótkiego wpisu. Post kolekcja przypomina twoje stare posty. Na blogach kulinarnych posty te są popularne w okresach świątecznych.
Przykład: Francuskie zupy, które trzeba spróbować!
Wtedy nie musisz pisać zupełnie nowych rzeczy, możesz wybrać teksty na blogu, które już były, a warte są odświeżenia.
10. Dołącz do społeczności
Możesz dołączyć do różnych społeczności tematycznych i tam się udzielać, grup na facebooku czy portali blogowych. Warto udzielać się w mniejszej społeczności związanej z tematyką bloga i w niej najpierw stać się rozpoznawalną. Kolejne osoby będą polecać Twój blog :)
Na forach możesz często dodać informacje o sobie, uzupełnić swój profil o stronę www czy dodać informacje w stopce. Ponadto, gdy temat dotyczy czegoś o czym już masz wpis na blogu jest okazja, by ten wpis polecić. Niby nikt nie siedzi na forum gazeta i wizażu, a jakoś te tematy się tam kręcą ;)
Weź udział w programach dla influencerów czy konkursach dla blogerów, tam też masz okazję pokazać swoje umiejętności i swojego bloga.
Weź udział w programach dla influencerów czy konkursach dla blogerów, tam też masz okazję pokazać swoje umiejętności i swojego bloga.
11. Katalogi blogowe
Strony, które zbierają blogi o konkretnej tematyce. To bardzo kontrowersyjna metoda. Trudno o katalogi, zbiory stron o dobrej jakości. Kiedyś sama dodałam się do kilku katalogów blogowych i przyznam, że nie widziałam znaczącej liczby wejść. Na początku tak. Gdy ma się 100 wejść dziennie to 15-20 dodatkowych wejść wydaje się całkiem sporą liczbą. Później jednak jest to prawie niezauważalny ruch, a roboty z rejestracją jest często całkiem sporo. Dodatkowo istnieje ryzyko, że dodasz się do strony o słabej jakości, niskiej reputacji, która Ci bardziej zaszkodzi niż pomoże.
Wciąż dość popularnymi katalogami są zblogowani(pl) i bloglovin(miedzynarodowy).
Wciąż dość popularnymi katalogami są zblogowani(pl) i bloglovin(miedzynarodowy).
12. Konkursy i rozdania
Konkursy przyciągają nowe osoby. Często w konkursach należy spełnić szereg wymagań. Nie może być ich za dużo, bo ludziom nie będzie się chciało brać udziału, ale też nie może być za mało, bo wtedy też zabawa jest mało angażująca. Niestety, mimo, że konkursy przyciągają nowe osoby, to często nie są to wierni czytelnicy, a jedynie bywalcy konkursów. Niektórzy przyjdą i po konkursie już nie wrócą.Mimo to, część zostanie i sama widzę, że sporo nowych osób mogło na początku dołączyło dzięki konkursom.
13. Wpisy gościnne
Wpis gościnny na innym blogu sprawia, że macie okazję przedstawić się komuś nowemu. Czytelnikom innego blogera. Fajny wpis gościnny czy wywiad potrafią przyprowadzić na bloga wielu nowych obserwujących, którzy zostają czytelnikami na dłużej.
Może to też być wymiana wpisów gościnnych - ty zyskujesz tekst na bloga o nowej osobie, druga osoba też ma tekst o Tobie. Możecie się nawzajem przedstawić swoim czytelnikom, oboje macie zysk ;) Staraj się jednak nie duplikować treści, które już masz na blogu, a w żadnym wypadku nie kopiuj istniejącego tekstu!
Polub bloga na facebooku, aby nie przegapić nowych wpisów! Lub kliknij gadżet zaobserwuj, żeby zostać obserwatorem bloga :)
Jak wam się podoba lista sposobów?
Znacie inne sposoby na promocję bloga, zdobywanie obserwatorów i czytelników?
Korzystacie z tych, które wymieniłam? ;)
Znacie inne sposoby na promocję bloga, zdobywanie obserwatorów i czytelników?
Korzystacie z tych, które wymieniłam? ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz