Jak odkryłam melatoninę i odzyskałam dobry sen

Dzisiaj chciałabym opowiedzieć Wam historię o tym, jak odkryłam melatoninę i w jaki sposób odzyskałam dobry sen. To będzie trochę jak opowieść o przebudzeniu, ale bez wstawania z łóżka!


Zaczęło się od tego, że moje noce przypominały bardziej maraton niż odpoczynek. Wiercę się, liczę owce, próbuję medytacji, ale sen jakby uciekał ode mnie coraz dalej. Było to frustrujące, bo przecież wiemy, jak ważny jest sen dla zdrowia, urody, no i samopoczucia.

Pewnego dnia, gdy już prawie zaczęłam wierzyć, że jestem nocnym stworzeniem, moja przyjaciółka wspomniała mi o melatoninie, którą bierze i śpi jak dziecko. "To hormon snu", mówi. Trochę temu nie ufałam, ale no dobra, pomyślałam, nie zaszkodzi spróbować.

Poszłam do apteki, a tam farmaceutka jakby czytała mi w myślach, od razu poleciła mi melatoninę. Kupiłam, wróciłam do domu i... nie, nie od razu zasnęłam. Ale pierwszy raz od długiego czasu, gdy nadeszła noc, poczułam się jakby mój organizm wiedział, co robić.


Melatonina nie działa jak senne zaklęcie, to raczej taki delikatny sygnał dla ciała, że czas się wyłączyć. I wiecie co? Zaczęło działać. Powoli, ale skutecznie. Pierwsze noce oczywiście się kręciłam, ale po 2-3 nocach różnica była jasno widoczna. Moje noce stały się spokojniejsze, a ja zaczęłam budzić się wypoczęta.

Zrozumiałam też, że melatonina to tylko część układanki. Zaczęłam też pracować nad higieną snu - mniej niebieskiego światła przed snem, relaksująca rutyna wieczorna, trochę lektury zamiast przeglądania Instagrama.

Dzięki temu wszystkiemu odzyskałam coś bezcennego - spokojny sen. Czuję się jak nowonarodzona. Więcej energii, lepsze samopoczucie, a nawet moja skóra jakoś lepiej wygląda.


Czas na Q & A !!!


👉 Czy przyjmowanie melatoniny jest zdrowe?

Melatonina jest uważana za bezpieczną w krótkotrwałym stosowaniu i jest często wykorzystywana do regulacji rytmu dobowego, szczególnie w przypadku problemów ze snem, takich jak jetlag czy nieregularne godziny pracy. Jednak jak z każdym suplementem, jej przyjmowanie powinno być rozważne, najlepiej po konsultacji z lekarzem, szczególnie w przypadku długotrwałego stosowania. Ogólnie jednak dawka od 1 do 5 mg jest bezpieczna i do kupienia bez recepty


👉 Czy melatonina pomaga na sen? 

Opinie na temat skuteczności melatoniny w poprawie jakości snu są różne. Dla wielu osób melatonina okazuje się być skuteczna w regulacji snu, szczególnie przy problemach z zasypianiem. Inni jednak mogą nie odczuwać znaczących zmian. To, jak organizm zareaguje, jest kwestią indywidualną. Ja biorę 2mg melatoniny i czuję różnicę, aczkolwiek biorę ją godzinę przed snem i odkładam też urządzenia elektroniczne


👉 Kto nie może brać melatoniny?

Melatoniny nie powinny przyjmować osoby z niektórymi schorzeniami, takimi jak choroby autoimmunologiczne, osoby z ciężkimi zaburzeniami psychicznymi, a także kobiety w ciąży lub karmiące piersią. Również osoby przyjmujące leki zmieniające poziom hormonów, jak leki na cukrzycę czy hormonalne środki antykoncepcyjne, powinny skonsultować się z lekarzem przed jej przyjmowaniem.


👉 Z czym nie wolno łączyć melatoniny?

Melatonina może wchodzić w interakcje z różnymi lekami, w tym z lekami nasennymi, przeciwdepresyjnymi, przeciwzapalnymi oraz lekami na nadciśnienie. Również alkohol może wpływać na działanie melatoniny, zwiększając jej efekty sedacyjne. Dlatego przed rozpoczęciem przyjmowania melatoniny, szczególnie jeśli przyjmujesz inne leki, zawsze warto skonsultować się z lekarzem.


Więc jeśli macie problemy ze snem, to może warto spróbować melatoniny. Oczywiście, każdy jest inny i to, co działa na mnie, nie musi działać na Was, ale myślę, że warto dać sobie szansę na spokojny sen.


Dajcie znać, czy mieliście podobne doświadczenia i jakie są Wasze sposoby na zdrowy sen. Śpijcie dobrze!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Adbox