Pyszny i prosty chleb (bezglutenowy) dla początkujących

Cześć! 

Prosiliście o przepis na mój bezglutenowy chlebek z instagrama, który zawsze się udaje. Długo nie miałam spisanych proporcji, bo często do rzucałam do niego ziarna czy nasiona na oko, więc ciężko było podać dokładnie. Jednocześnie mój piekarnik umierał raz piekłam w 180 a raz w 230 łapiąc temperaturę na zwykły kuchenny termometr zgadując co teraz mi piekarnik wywinie, ale mam już nowy sprzęt i mogę wreszcie podzielić się z wami przepisem na bezglutenowy chleb, który zawsze się udaje!

To pyszny i prosty chleb, idealny zwłaszcza dla początkujących w świecie bezglutenowej kuchni, a co ciekawe – jest wegański i przyjazny dla alergików.


Chleb to jedno z tych podstawowych, codziennych produktów, które często stają się wyzwaniem dla osób, które zdecydowały się na dietę bezglutenową. Kto z was doświadczył kiedyś rozczarowania widząc cenę i skład chlebopodobnych wyrobów na półkach w sklepach ze zdrową żywnością? Dlaczego takie proste produkty muszą kosztować fortunę? Właściwie czemu mają spis składników na stronę A4? To właśnie takie pytania i własne doświadczenia skłoniły mnie do eksperymentowania w kuchni.


Kilka lat temu, gdy pierwszy raz zetknęłam się z dietą bezglutenową, byłam kompletnie zaskoczona (zresztą byłam też bardzo sceptycznie kiedyś nastawiona). Co to znaczy, że nie mogę jeść tradycyjnego chleba? To samo pytanie pewnie wielokrotnie przewija się w głowach tych z was, którzy zaczynają swoją przygodę z bezglutenowym stylem życia. I wtedy zrozumiałam, że muszę znaleźć alternatywę, która nie tylko zastąpi tradycyjny chleb, ale będzie również zdrowa i przystępna cenowo.


[Dodam nie jestem na stałe bezglutenowa, ale w okresach silnego bólu brzucha muszę ograniczać gluten do koniecznego minimum na 3-4 tyg i później powoli wracam do jedzenia pszenicy.]


Ostatecznie, po wielu próbach, testach smaku i eksperymentach, znalazłam ten idealny przepis na bezglutenowy chleb, który jest smaczny, prosty do przygotowania, wychodzi bezbłędnie i co ważne, nie obciąża kieszeni. Ale to nie wszystko! Ten chleb jest nie tylko przyjazny dla kubków smakowych, ale również korzystny dla trawienia, dzięki dużej ilości nasion, które dodają mu bogactwa w składniki odżywcze.


Gotowi na smaczną przygodę w kuchni? 


Składniki:

- 380 g mieszanki mąk bezglutenowych

- 10 g mielonego siemienia lnianego

- 1 łyżka babki płesznik (lub zamiast tego łyżka siemienia lnianego)

- 3 łyżki nasion słonecznika

- 1 łyżka nasion chia (opcjonalnie)

- 1 łyżka nasion maku (opcjonalnie)

- 1/2 łyżki soli

- 1 łyżeczka cukru

- 1 opakowanie (około 7 g) drożdży suchych lub 20g drożdży świeżych

- 200 ml ciepłego mleka roślinnego (można zastąpić wodą)

- 150 ml ciepłej wody


Instrukcje:


1. Wymieszaj w misce mleko roślinne, drożdże i cukier.

2. Pozwól drożdżom popracować pod przykryciem przez kilka minut (5-10 min) aż się aktywują (pojawi się piana)

3. W tym czasie w dużej misce połącz mieszankę mąk bezglutenowych, mielone siemię lniane, babkę płesznik lub siemię lniane (jeśli wybierasz siemię lniane), nasiona słonecznika, sól.

4. Jeśli chcesz dodać nasiona chia i mak, możesz zrobić to teraz. Dodaj łyżkę nasion chia i łyżkę nasion maku do suchych składników i wymieszaj.

5. Gdy drożdże są aktywowane, dodaj pozostałą wodę i wlej mieszankę mokrą z drożdżami do suchych składników.

6. Dokładnie wymieszaj wszystkie składniki, aż powstanie jednolite ciasto. Odstaw ciasto na ok 15-20 min do podrośnięcia.

7. Przemieszaj i przełóż ciasto do przygotowanej formy do pieczenia (np. keksówki). Opcjonalnie posyp ziarnami czy płatkami owsianymi gf.

8. Pozostaw ciasto do wyrośnięcia na około 20-30 min.

9. Rozgrzej piekarnik do 210°C. Piecz chleb w rozgrzanym piekarniku przez około 30 minut, lub do momentu, gdy stanie się złocisty na wierzchu.

10. Wyłącz piekarnik uchyl drzwiczki zostawiając chleb jeszcze na 10 min.

11. Odstaw chleb do wystygnięcia przez kilka minut poza piekarnikiem, następnie wyjmij go z formy i pozostaw do całkowitego ostygnięcia na kratce.

12. Po ostudzeniu pokrój chleb na plastry i ciesz się smacznym chlebem! Tak dobrym, że zapomnisz iż jest bezglutenowy!


Możesz eksperymentować z dodatkami np wymienić ziarna słonecznika na pestki dyni czy dorzucić rodzynki. Nie bój się urozmaicać swój chlebek!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Adbox